React Scrimba Lesson 1: Solo - Site - Page

 



Pengenalan

Walaupun sebenarnya saya pernah buat Full Website (Final Year Project). Tetapi saya ada satu kelemahan dimana saya tidak mampu sebenarnya untuk buat sesuatu website from “scratch”. Dan saya boleh katakan, tangan saya tidak mempunyai skill yang solid untuk framework react js.

Oleh itu, saya berhasrat untuk menuntut ilmu di scrimba, dengan harapan tangan dan akal saya mempunyai skill untuk coding React dari scratch.

Apa Yang Saya Belajar Dari Pembelajaran 1 ?

  1. Cara untuk menggunakan react framework ini.

    apa yang saya maksudkan adalah, dalam pembelajaran 1 ini memperkenalkan mengenai bagaimana sebenarnya framework ini memperkenalkan konsep “composable” atau “componentization”. Dalam bahasa architecturenya yang saya boleh gambarkan pada framework ini adalah “separation of concern”.

    Konsep ini sebenarnya bagus untuk proses maintenance. Hal ini kerana, proses ini membantu untuk memudahkan kerja programmer untuk mengubah code pada component - component tertentu tanpa mengganggu component yang lain.

  2. Berlatih untuk tulis react dalam bentuk function.

    Saya akui pengalaman saya pada intern dan juga Final Year Project adalah menggunakan class. Jadi dengan menyertai scrimba course ini sebenarnya memberi latihan pada saya untuk mempractisekan code dengan menggunakan kaedah “function”


Catat Ulasan

3 Ulasan

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata yang tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Harap Maklum.

Sekian Terima kasih.