Tutorial Blog: Cara Mengubah Letak Translate Bar Berada di Bottom

Dah lama simpan hasrat mahu buat tutorial ini. Menukar position translate bar daripada top ke bottom page. Tutorial kali ini amat sesuai bagi mereka yang mempunyai top navigation dan translate bar.

Mengapa saya berkata begitu? Sebenarnya, bukanlah sesuatu isu yang besar, tetapi dia agak tidak " user friendly ". Contohnya, sekiranya saya menukar bahasa blog anda dan selepas saya berminat untuk mengetahui kandungan di dalam setiap element pada top -navigation, saya perlu menekan butang "x" pada translate bar tersebut. Maka selepas itu masalah dapat diselesaikan. 

translate bar di top

 
translate bar di bottom

Persoalannya, berapa ramaikah user yang singgah ke page/blog anda tahu yang mereka perlu menekan  butang "x" ? Ketika pertama kali saya lihat translate bar ini di blog seseorang, saya sendiri mengambil masa untuk mencari solusi bagaimana untuk saya mengetahui top-navigation blog tersebut.

Tutorial  Mengubah Translate Bar Berada di Bottom

1. Pergi ke Theme

 

2. Tekan customize


 

3. pergi ke bahagian advance dan pilih add css

paste kat code di bawah ini

.goog-te-banner-frame { top: initial !important; bottom: 0 !important; }


 

preview dan save!

Catat Ulasan

5 Ulasan

  1. Very useful informations :) thanks for your sharing...

    BalasPadam
  2. Bagus share tutorial ni. Terima kasih Nad :)

    BalasPadam
  3. wow menarik ni. boleh menambahkan feature kat blog kita kan. tq for sharing

    BalasPadam
  4. Ohhhhh bila tengok gambar nadia bagi baru faham tutorial apa huhuhu. Apa apapun nice sharing!

    BalasPadam

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata yang tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Harap Maklum.

Sekian Terima kasih.