Monday, February 4, 2019

Review: Drama Nur Kasih


Drama     : Nur Kasih
Genre      : Drama, Romantik
Pencipta  : Mira Mustaffa
Pengarah : Kabir Bhatia
                : Faisal Ishak
Episod     : 26 ( 1 episod 40 minit (Tanpa Iklan))
Tarikh Penyiaran : 29 Mei 2009 - 27 November 2009

Hari ni nak throwback balik drama yang dulu memang mendapat sambutan 5 Juta orang penonton. Drama Nur Kasih ni ditayangkan pada tahun 2009, time tu umur Nadia baru 10 tahun so dia macam ketika itu kira macam Nadia tak menjiwai sangat lah watak watak setiap pelakon , jalan cerita pun Nadia tak berapa faham almaklumlah time tu tak berapa lagi nak faham cerita yang penuh dengan isi isi kehidupan. Jadi terdetik pulak waktu cuti sem ni nak tengok balik drama Nur Kasih ni, tak sangka air mata memang mengalir :').

Sinopsis: 
Drama ni secara am mengisahkan tentang kehidupan sebuah keluarga yang berlatarkan keluarga yang mengamalkan gaya hidup Islam (Yang sangat menekankan hukum hakam dalam agama Islam). Dalam drama Nur Kasih ni dia fokuskan tentang kisah dua adik beradik iaitu Adam (Remy Ishak) dan Aidil (Fizz Fairuz) serta kisah percintaan antara Adam dan Nur(Tizz Zaqyah). Adam dan Aidil ni perwatakan sangat berbeza walaupun mendapat didikan yang sama, Aidil lebih terdidik dan mengamalkan gaya hidup Islam, tak seperti Adam. Adam lebih memberontak , tidak memahami dan terpesong dalam landasan yang benar. Disebabkan ayah(Ustaz Hassan yang dibintangi oleh Jalaluddin Hassan) dia berasa tanggungjawab untuk memastikan anak anak dia ni sentiasa berada di jalan yang benar. Ustaz Hassan telah memutuskan untuk satukan Adam dan Nur. Kiranya Adam dan Nur ni bukan kahwin sebab cinta lah tapi sebab amanat Ustaz Hassan. Mulanya perkahwinan tu mulanya pelbagai rintangan dan cabaran yang dihadapi oleh keluarga itu.

Refleksi :
Bagi pendapat Nadia, kalau korang tak pernah tengok, Nadia sangat mencadangkan untuk tengok drama ni. Nadia tak pasti kalau jiwa orang orang zaman sekarang ni dia ada lagi tak jiwa jiwa yang nak layan drama drama macam ni kan. Tapi serius Nadia cakap, drama Nur Kasih ni tak rugi tengok. Penyusunan episod dia teratur. Setiap yang berlaku tu semua berkaitan. Dia takde yang macam tetiba dah dekat fasa Z sedangkan tak lalui lagi fasa X dan Y. Drama ni jalan cerita dia sangat teliti. Drama ni bagi Nadia dia memberi kesan tentang kesabaran kita hadapi semua ujian, atau tindakan kita dalam membuat keputusan. Paling Nadia ingat bila ada satu dialog ni dia kata "Takde keputusan yang salah, cuma keputusan yang kita buat tu waktunya cepat, lambat, atau tepat" (Tapi kalau keputusan tu macam melanggar undang undang atau kalau sebagai Islam kita langgar hukum hakam, ia salah lah ye). Dialog ni memberi tahu dekat kita semua, apa keputusan yang kita buat hari ini mesti ada kebaikan dia. Cuma sama ada kita merasa kebaikan tu cepat atau lambat je dan memanng dalam cerita ni dia sangat tekankan orang yang bersabar tu sangat untung dan tak rugi. Mungkin awal awal kita akan rasa susah dalam menghadapi semua cabaran tapi kerana kesabaran kita jumpa juga jalan kebahagiaan. Cerita ni menarik jugak sebab dia realiti. Dia bermula dari awal macam kalau kita nak kerja , kita tak terus dapat jawatan tinggi, kita mula dari bawah. Begitu jugaklah drama Nur Kasih. Konsep cerita dia sangat dekat untuk masyarakat dan sangat sangat logik untuk kita rasakan mungkin ada orang sebenarnya menghadapi kisah yang sama macam cerita ni. Akhir sekali, cerita ni hebat sebab pelakon pelakonnya sangat hebat. Setiap pelakon memang memegang watak tersebut dengan betul.

Jadi kalau korang belum tengok, Tengoklah dan dapat kan pesanan pesanan yang cuba disampaikan. Nadia memang berani memberi jaminan korang takkan rasa rugi :)



13 comments:

  1. hot giler crte ni dulu,tiz pun nmpk lembut je...;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn, Nadia pun memang suka gila tiz time ni

      Delete
  2. follow cerita ni dari awal :D siap tengok dia punya drama lagi

    ReplyDelete
  3. Singgah blogwalking sambil follow sini ^_^

    ReplyDelete
  4. woot wott.. abam remy ketika ini hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. abam remy time ni hensem , sekarang lagi hensem :)

      Delete
  5. Salam singgah dan follow

    anda dijemput join GA saya,

    http://www.astraveller.com/2019/02/doodle-planner-2019-giveaway.html

    :)

    ReplyDelete
  6. wah nostalgia nyaaaa... famous betul drama ini dulu

    https://insyirahanorpiah.blogspot.com

    ReplyDelete
  7. teringat bila ada nur kasih the movie ke apa tah tajuk dia. beria-ria sy beratur panjang semata-mata nak tgk filem nur kasih je

    ReplyDelete
  8. woww rajinnya buat revieww, ana tak tengok lagi cita niii. Nanti ana try cariii

    ReplyDelete

Hi thank you for the comments, Don't forget to share your blog's URL. So I can visit, read and comment yours too !