First Online Presentation

Sumber : Andy Fumolo


Hi and Assalamualaikum everyone !

Perasan atau tak e-Learning ni agak memenatkan tapi pada masa yang sama satu pengalaman yang baru dan perkara yang lain daripada yang lain yang kita boleh cerita kan dekat orang yang tak menghadapi situasi sekarang ni, haha over betul Nadia ni kann. 

Untuk minggu ni Nadia ada FIRST LIVE SESSION !!! Awal awal tu Nadia takut juga sebab discussion online dengan groupmate banyak cabaran kejap line ok, kejap line slow, lepastu tak boleh nak faham kan dengan betul tapi Alhamdulillah, untuk pertama kalinya berjalan dengan lancar, kami selaku kumpulan berjaya sampaikan fahaman yang sama antara satu sama lain. 

Tetapi harini Nadia nak highlight kan ialah perjalanan kitaorang untuk prepare presentation ni. Secara jujurnya, team kami agak last minute sebab sepanjang pkp fasa 1 - 3 kami tidak menyentuh satu pun assignment, kami tidak bukak spectrum um untuk keep update apa yang kami perlu buat. Mindset kami time tu betul - betul adalah cuti. Cuti 100%. Jadi memang bila start e-Learning baru kami start belajar , start update assignment, dan week seterusnya terus ada lab viva secara atas talian. Nampak tak last minit punya perangai tu. Ini semua kerana sepanjang tempoh pkp fasa 1-3 kami berharap tiada e-Learning tapi lepas dah official al-baru lah sedar diri.

Lazimnya, kalau buat kerja kumpulan kita akan bahagi tugas , macam tu juga dengan kumpulan kiteorg , kiterog akan bahagi tugas masing masing kemudian set satu masa bentang kan dekat masing -masing apa yang kiteorang nak bawakkan dan apa yang kiteorg nak sampaikan biar masing-masing bawa pengangan yang sama gitu. Sebab bagi kiteorg , masing - masing dekat sini ada kelemaham dan kekuatan masing-masing. Dekat mana kekurangan seseorang kiteorang tambah so jadi kan konsep tu mengikut kefahaman yang baik, Insya-Allah.


Apa yang membuatkan kiteorang rasa benda ni satu kepahitan ialah bila kiteorg dapat tahu coding kiteorg ada problem sehari sebelum nak present , benda ni sangat macam mengkabut kan kiteorg sebab, satu kitorang kena coding dalam bahasa python, dimana bahasa python bukan bahasa yang kiteorg mahir memandangkan kiteorg belajar untuk menguasai konsep algorithm je kitorang tak fokus sangat pada coding dalam python. Tapi untuk persembahkan algorithm kitorang ni, kitorang kena coding bahasa python. Jadi disebabkan ni , problem yang kitorang jumpa sehari sebelum adalah satu masalah yang besar. Dan berjaya selesaikan masalah ni tepat jam 10.00 malam. Bayangkan kitorg try settlekan coding kitorang tu dari jam 3 petang, 10 malam baru dapat settlekan. Allahu. Sekali berjaya tu, serius rasa nak nangis sebab akhirnya berjaya cuba apply algorithm tu dalam bentuk coding.


ini adalah contoh kegembiraan berjayaa buat  

Dan tadi baru je lepas present, Alhamdulillah kiteorg semua berjaya jawab soalan dengan bagus dan explain dengan bagus. 

Korang maca mana present online ?




Catat Ulasan

4 Ulasan

  1. OMEGEEEEE pernah la dengar kawan mengadu kat saya python ni susah. saya baru belajar c++ pun dah sakit kepala nak demam huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nadia memang rasa menangissss tak suka python nni tak mesra alam

      Padam
  2. IT memang memeningkan kepala tapi bila dapat buat tu puas hati dia taktau nak cakap. hehe

    BalasPadam
  3. Betul, bila dapat buat tu rasa puasnya yaAllah bestnyaaaaa :)

    BalasPadam

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url, mengandungi kata-kata yang tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Harap Maklum.

Sekian Terima kasih.